O
motywacji powiedziano już wiele i pewnie niejedno jeszcze usłyszymy oraz
przeczytamy. Jest to bowiem pojęcie ważne nie tylko z perspektywy nauki i
szkoły, ale również późniejszego życia zawodowego naszych obecnych uczniów. Warto
zatem próbować rozbudzać w nich na co dzień motywację wewnętrzną.
Niestety, zanim osiągniemy nasz cel
(a nie w przypadku każdego ucznia go osiągniemy), pozostaje nam szara codzienność
i stare, szkolne metody. Wśród nich wciąż popularny przymus. Biurokracja szkolna
wymusza pewne działania na nauczycielach, a ci nie pozostają dłużni uczniom i
też często chodzą na skróty: coś musi być zrobione i koniec, pod groźbą – braku
zadania czy oceny niedostatecznej na przykład. Jeśli tylko jeszcze powyższe
środki na danym uczniu robią wrażenie, to osiągniemy swój cel, a ten – wiadomo –
uświęci środki…
Z drugiej strony brakuje nam czasu i
wytrwałości, by stale prosić i zachęcać. A potem jeszcze chwalić. Tym bardziej,
że z pochwałami sprawa nie jest wcale taka prosta. Badania pokazują, iż dobry
nauczyciel wcale nie nadużywa pochwał. Pomijam już kwestię, że chwalić należy konkretny
czyn, działanie, wykonanie zadania – nie osobę. Rzadka pochwała lepiej smakuje,
trzeba na nią zapracować, postarać się. Nie jest przypadkowa, w skrócie – służy
budowaniu motywacji wewnętrznej.
W ogóle temat pochwał i nagród
przestaje być oczywisty. Nagradzanie sprawdzi się przy mniejszych dzieciach, a
potem już niekoniecznie. I przemówi do małych ekscentryków. Introwertycy pracują
często niezależnie od tego, czy
przeznaczona im jest jakaś nagroda. A bardziej motywująco zadziała na nich raczej
widmo kary (które – małego zwłaszcza – ekstrawertyka zniechęci)… Niełatwe
zadanie…
Próbujmy zatem na co dzień różnych
środków, ale przede wszystkim postarajmy się dać sobie samym i naszym uczniom
trochę czasu. Nauczanie, uczenie się, kształtowanie motywacji wewnętrznej to procesy,
które bez wytrwałości, cierpliwości i konsekwencji nie będą przebiegały
prawidłowo, nie zaprowadzą nas do upragnionego celu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz