Co to takiego styl myślenia? To nasz
naturalny sposób analizowania i interpretowania informacji, gromadzenia wiedzy,
rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji. Ujawnia się on zwłaszcza w
nowych sytuacjach, podczas konfrontacji z nieznanym bodźcem – jesteśmy wtedy
zmuszeni do reakcji, korzystamy więc z właściwego nam i niezmiennego
mechanizmu.
Pomimo tego, iż jestem humanistą – a
może właśnie z tego powodu – uwielbiam wszelkie testy psychologiczne, które
opisują człowieka i jego rzeczywistość za pomocą określonych kategorii. Jest to
bowiem najprostsza droga do samopoznania, a przez to do samorozwoju. Świadomość
swoich mocnych i słabych stron przydaje się – nie tylko nauczycielom - w życiu
prywatnym, a także zawodowym. Znajomość własnego stylu myślenia zwłaszcza.
Od pewnego czasu dużą wagę przywiązuje
się w edukacji do jakości kształcenia i jego efektywności. Co prawda, wartości
te nie zawsze idą ze sobą w parze, ale nie ulega wątpliwości, że także osobno stanowią
wyzwanie dla nauczyciela i jego pracy. Sukces ucznia, a nieraz całej szkoły, w
znacznym stopniu zależy bowiem od sposobu, w jaki nauczyciel przekazuje wiedzę.
A sposób ten, czyli de facto styl
myślenia, łatwo sprawdzić – wykorzystując metodologię FRIS (https://fris.pl/).
Pasja i przygotowanie merytoryczne muszą
być dziś poparte znajomością tego, jak myślą i uczą się nasi uczniowie. I w jakim stopniu myślą inaczej niż my sami.
Nie od dziś wiadomo, że zyskujemy sympatię i szacunek tych dzieci, które
funkcjonują podobnie jak my. Zresztą, zasada ta działa w obie strony. A przecież
w klasie jest cały repertuar różnych jednostek i różnych stylów myślenia. Ich
rozpoznanie to realny krok w stronę indywidualizacji nauczania.
Właśnie trwa ogólnopolski projekt
badawczy „Styl Myślenia Nauczyciela” zorganizowany przez FRIS pod patronatem Ogólnopolskiego
Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (formularz zgłoszeniowy tutaj: https://fris.pl/styl-myslenia-nauczyciela). Każdy czynny zawodowo nauczyciel może
do 31 października 2016 roku bezpłatnie wypełnić kwestionariusz badawczy i
otrzymać indywidualny raport określający jego własny styl myślenia i działania
oraz zawierający praktyczne wskazówki dotyczące m. in. komunikacji z osobami o
odmiennych stylach myślenia. Zebrane w projekcie dane posłużą do określenia
zależności między stylem myślenia a stylem pracy polskiego nauczyciela. Warto
spróbować – wygląda bowiem na to, że na tym projekcie wszyscy możemy tylko
zyskać…
Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń