W lipcu przypada rocznica urodzin
Janusza Korczaka. Warto z tej okazji zajrzeć do publikacji Centrum Edukacji
Obywatelskiej przygotowanej z myślą o jubileuszowym roku 2012, czyli do „Elementarza Korczaka” (http://www.ceo.org.pl/pl/korczak/elementarz-korczaka). Może znajdzie się w nim jakieś inspiracje na nowy rok szkolny 2017/18?
Czy ocena, na której wciąż i niezmiennie
bazuje szkoła, jest rozwiązaniem etycznym? Wizja partnerskiej relacji
uczeń-nauczyciel jest raczej dość odległa od rzeczywistości, jednak w drugim podrozdziale
- o prawach człowieka zaczynających się od praw dziecka - ciekawa wskazówka:
żeby szkolne regulaminy nie były w konflikcie z naturalnymi potrzebami dzieci.
Bo wciąż, niestety, często są.
Sporo informacji także o życiu w
gromadzie (czytaj: o budowaniu postawy obywatelskiej) i przedsiębiorczości. Edukacja
ekonomiczna pojawia się za rzadko. Szkoła nie uczy o własności, oszczędzaniu,
wartości pieniądza. Czasem uczy tego dom, ale temat ten jest zbyt odległy dla
przeciętnej polskiej rodziny. Raczej pokoleniowo przekazujemy ekonomiczną niewiedzę…
A podświadomie nawet poczucie, że pieniądze to jednak jakieś brudne sprawy –
ale o tym szerzej innym razem.
I jeszcze w duchu korczakowskim – o władzy
jako odpowiedzialności. Warto, by dzieci jak najwcześniej uczyły się, jak
funkcjonuje państwo, jakie prawa i obowiązki posiadają obywatele. Wydarzenia ostatnich
miesięcy pokazują, jak nierówny jest poziom świadomości w społeczeństwie w
obrębie tych zagadnień. A przecież nie musi to być wiedza dla wybranych.
Na koniec zaś – o specjalizacji. Trudny wątek.
Trochę nawet sprzeczny z dążeniem naszych czasów. Czyż nie powinniśmy się znać
na wszystkim? Jak się specjalizować, jeśli przyszłe pokolenia czeka kilkakrotne
przebranżowienie zawodowe? Wbrew pozorom nie musi się to wykluczać. Wizja zmiany
nie daje nam prawa do bylejakości. Raczej możliwość doszkalania się, zgłębiania
tematu i szukania powiązań między dziedzinami. W cenie nie jest przecież chaos,
tylko jego porządkowanie… Miłych, wakacyjnych rozmyślań!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz